SpareBank 1 og DNB etablerer nytt skadeforsikringsselskap

I løpet av første kvartal 2019 slår vi sammen skadeforsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB til et nytt selskap. Navnet på det nye selskapet er foreløpig ikke bestemt.

Sammenslåingen gjelder kun skadeforsikringsselskapene og ikke bankene.


Hva betyr dette for deg?

Du kan ta det helt med ro. Inntil videre blir det ingen endring på dine forsikringer. Samme pris og med samme vilkår som før. 

Du trenger ikke gjøre noe, og du finner fortsatt forsikringene dine i nettbank, mobilbank og kundeportal. Du når oss gjennom de samme kontaktpunktene du har brukt tidligere. Trenger du å snakke med en rådgiver, treffer du oss fortsatt i lokalbanken. 

SpareBank 1-bankene og DNB vil ikke dele personopplysninger seg imellom og skal fortsatt etterleve godt personvern.


Det formelle rundt nytt skadeselskap

Det nye selskapet vil få større kraft til å videreutvikle innovative og kundevennlige løsninger, og komme enda raskere ut med bedre forsikringer tilpasset deg og dine behov.


Har du skadeforsikringer vil det bli igjen i SpareBank 1 Skadeforsikring AS, men dette forsikringsselskapet får nytt navn etter sammenslåingen med DNB.

Har du personforsikringer lå dette tidligere i livsforsikringsselskapet som het SpareBank 1 Forsikring AS. I løpet av første kvartal 2019 flyttes alle personforsikringene over i det nye skadeselskapet. 

Alt skjer automatisk, og du trenger ikke gjøre noe selv. Og husk - du vil fortsatt være kunde i SpareBank 1, som ivaretar den daglige oppfølgingen av deg og ditt kundeforhold.

Sammenslåingen er godkjent av Konkurransetilsynet og venter nå på endelig godkjenning av Finansdepartementet/Finanstilsynet.

 

For flere spørsmål og svar les mer her


Pensjon blir eget selskap

Samtidig som vi etablerer et skadeselskap med DNB, skal vi styrke vår posisjon på pensjon.

I løpet av første kvartal 2019 vil livsforsikringsselskapet SpareBank 1 Forsikring AS bli et rendyrket pensjonsselskap for bedrifter og privatpersoner, og endrer navn til SpareBank 1 Pensjon.

Hva betyr dette for deg som kunde?

Du kan ta det helt med ro. Dette vil ikke få noen konsekvenser for pensjon- og spareproduktene du har hos oss. Det vil være samme pris og med samme vilkår som før.

Du når oss gjennom de samme kontaktpunktene du har brukt tidligere.

Vi vil fortsette å jobbe for at du får den beste avkastningen og den beste rådgivningen.

Hvorfor oppretter vi et eget pensjonsselskap?

I løpet av første kvartal 2019 blir skadeforsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB slått sammen til et nytt selskap. Personforsikringene flyttes også over til det nye skadeselskapet.

Det er en ypperlig anledning til å bli enda tydeligere på at vi er best på pensjon og rendyrke dette i et eget selskap.

 

For flere spørsmål og svar les mer her


Har du forsikringer hos oss gjennom LOfavør?

Kundeforholdet ditt til SpareBank 1 gjennom LOfavør blir som før, og du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.


Om fusjonen

  • Det er skadeforsikringsselskapene SpareBank 1 Skadeforsikring AS og DNB Forsikring AS som skal fusjonere. Det fusjonerte selskapet vil gjennom Sparebank 1 og DNB tilby alle typer skadeforsikringsprodukter og personforsikringer til privatkunder og bedriftskunder

  • Nei, SpareBank 1 forsvinner ikke.

    Det er kun skadeforsikringsselskapet SpareBank 1 Skadeforsikring AS som vil bli en del av det nye selskapet. Du vil fortsatt være forsikringskunde i SpareBank 1, og du når oss gjennom de samme kontaktpunktene som tidligere.

    SpareBank 1 Skadeforsikring AS vil etter fusjonen med DNB Forsikring AS få et nytt navn, som ennå ikke er bestemt. Det nye selskapet vil etter planen være i drift i løpet av første kvartal 2019.

    Livsforsikringsselskapet SpareBank 1 Forsikring AS vil etter fusjonen bli et rendyrket pensjonsselskap, og endre navn til SpareBank 1 Pensjon. Før fusjonen overføres personforsikringene til skadeselskapet.

    Alle pensjonsprodukter leveres av SpareBank 1 Pensjon.

  • Fusjonen skal etter planen være gjennomført i løpet av første kvartal 2019, forutsatt at Finansdepartementet/Finanstilsynet godkjenner fusjonen.

  • SpareBank 1 Gruppen skal eie 65 prosent og DNB 35 prosent av det nye selskapet.

  • Nei, det er kun skadeforsikringsselskapene som slår seg sammen.

  • Det er ikke bestemt ennå.

Hva skjer med prisen på forsikringene?

  • Vi skal sikre at du får gode forsikringsprodukter til konkurransedyktige priser. Fra 2019 skal SpareBank 1 og DNB tilby de samme forsikringsproduktene. I dag er ikke alle produktene like hos Sparebank 1 og DNB - det kan for eksempel være forskjeller i hva forsikringene omfatter og dermed hvilken pris de har. Vi vil harmonisere disse forsikringsproduktene og det kan påvirke prisen, opp eller ned. Eventuelle endringer vil selvsagt skje i tråd med lovverket, og vi skal sørge for at du blir ivaretatt på en best mulig måte. 

  • Vi skal sikre at du får gode forsikringsprodukter til konkurransedyktige priser. Fra 2019 skal SpareBank 1 og DNB tilby de samme forsikringsproduktene. I dag er ikke alle produktene like hos Sparebank 1 og DNB - det kan for eksempel være forskjeller i hva forsikringene omfatter og dermed hvilken pris de har. Vi vil harmonisere disse forsikringsproduktene og det kan påvirke prisen, opp eller ned. Eventuelle endringer vil selvsagt skje i tråd med lovverket, og vi skal sørge for at du blir ivaretatt på en best mulig måte. 

  • Med sammenslåingen skal vi tilby forsikringer som er enda bedre tilpasset deg og dine behov. Eksempler på dette er flere smarte forsikringer og tjenester som bidrar til en enklere og tryggere hverdag. Vi skal gjøre det enkelt for deg å holde oversikt over kundeforholdet ditt og gjøre endringer når du har behov for det. Du skal kunne melde skade og få oppgjør på en rask og effektiv måte, både digitalt eller om du trenger det, ved å snakke med oss. 

  • Både DNB Forsikring og SpareBank 1 Forsikring har i dag samlerabatter, men det er litt for tidlig å si noe om hvordan samlerabattene blir i det fusjonerte selskapet.

Hva skjer med mitt kundeforhold?

  • Du vil fortsatt være forsikringskunde i SpareBank 1, på samme måte som forsikringskunder i DNB fortsatt vil være det. Du vil merke fint lite til sammenslåingen og trenger ikke å gjøre noe aktivt selv.

  • Ja - forsikringene dine blir automatisk flyttet til det nye selskapet, og du trenger ikke gjøre noe selv. Og husk - du vil fortsatt være kunde i SpareBank 1, som ivaretar den daglige oppfølgingen av deg og ditt kundeforhold. 

  • Nei, det slipper du.

  • Det blir minimalt med endring for deg og du vil fortsatt være forsikringskunde hos SpareBank 1. Du trenger ikke å foreta deg noe aktivt selv, og vårt mål er å tilby deg enda bedre forsikringer til konkurransedyktige priser. 

  • Ditt kundeforhold ivaretas av den SpareBank 1-banken du har forsikringen hos, og du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen. Du når oss gjennom de samme kontaktpunktene som tidligere. For øvrig kan det være smart å samle bank og forsikring på et sted. Det vil ofte lønne seg og gjøre det enklere for deg å holde oversikt og kontroll på dine bank- og forsikringstjenester. 

  • Sammenslåingen vil ikke ha noen betydning for deg, da det kun er forsikringsvirksomhetene som slår seg samme. Du vil fortsatt ha tilgang til det som skal bli et enda bedre forsikringstilbud. Å samle bank og forsikring på ett sted kan lønne seg, og gjør det enklere for deg å holde oversikt og kontroll på dine bank- og forsikringstjenester. 

Jeg er medlem av et forbund

  • Ditt kundeforhold til SpareBank 1 gjennom LOfavør blir som før og du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.

  • Det skjer ikke noe med dine LOfavør-forsikringer og ditt kundeforhold til SpareBank 1 gjennom LOfavør blir som før. Du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.

  • Både DNB Forsikring og SpareBank 1 Forsikring med LOfavør har i dag samlerabatter, men det er litt for tidlig å si noe om hvordan samlerabattene blir i det fusjonerte selskapet.

Mine data og personlige opplysninger

  • Du vil fortsatt være forsikringskunde i SpareBank 1 og bli betjent av din SpareBank 1-bank, på linje med at DNB sine kunder blir betjent av DNB. Rent formelt er det det nye selskapet som vil ha avtaleforholdet med deg, men du forholder deg som tidligere til din SpareBank 1-bank.

  • Du eier selv dine egne kundeopplysninger og kan når som helst be om innsikt i hvilke data vi har om deg, hvordan de brukes og få de oversendt. Det nye selskapet vil ikke bruke data på en annen måte enn det som er beskrevet i vilkår og samtykkene du som kunde signerer eller aksepterer.

    Rent formelt er det det nye selskapet som har ansvaret for dine kundedata. Samtidig er dine kundedata tilknyttet din SpareBank 1-bank, som gjennomfører den daglige oppfølgingen av ditt kundeforhold. DNB vil ikke få tilgang til dine personlige kundedata i SpareBank 1

    Alle forsikringsselskap plikter å lagre kundedata, også en periode etter at du har avsluttet en forsikring. Dette handler om sikkerhet, både for deg og for selskapene.

  • Det er ikke alt som krever ditt samtykke. Ved denne type overføring til et nytt selskap er det ikke nødvendig at du gir et nytt samtykke, men vi plikter derimot å fortelle deg at ansvaret for å levere forsikringer til deg er overført til det nye selskapet.

  • Selskapet vil bruke kundeopplysninger til flere formål, som å fastsette pris på forsikring og å gjennomføre forsikringsoppgjør. Det nye selskapet vil bruke data til å forbedre kundeopplevelsen, øke tryggheten til våre kunder og følge med på utviklingen innenfor risiko og hvordan skader oppstår. Vi vil også anonymisere og såkalt aggregere data (sammenstilt informasjon fra større kundegrupper fra begge banker – for eksempel alle i Nord-Norge, eller alle gutter mellom 18 og 30 år) som blir delt mellom de respektive bankene, samt brukt i kommunikasjonstiltak.  

    Vi vil ikke bruke data på en annen måte enn det som er beskrevet i vilkår og samtykkene du som kunde signerer eller aksepterer.

  • Nei, dine personlige kundeopplysninger blir ikke delt med DNB. Kundenes personopplysninger, fra henholdsvis SpareBank 1 og DNB, vil bli holdt adskilt slik at hverken SpareBank 1 eller DNB har innsikt i personlige kundeopplysninger fra hverandre.

     

    Noe kundeinformasjon kan bli anonymisert og såkalt aggregert (at en sammenstiller informasjon fra større kundegrupper fra begge banker – for eksempel alle i Nord-Norge, eller alle gutter mellom 18 og 30 år) og delt mellom de respektive bankene, samt brukt i kommunikasjonstiltak.


Pensjon

  • Du trenger ikke å foreta deg noe selv, og vårt mål er fortsatt å tilby deg pensjonssparing til konkurransedyktige priser og markedets beste avkastning.

  • Ditt kundeforhold vil bli ivaretatt av SpareBank1 som før og du kommer til å merke minimalt til denne endringen.

  • Nei. SpareBank1 og DNB slår ikke sammen pensjonsvirksomheten, dermed vil dette ikke innebære noen endringer for deg.

Hva er viktig for meg som er bedriftskunde?

  • Vi har kun sendt ut denne informasjonen til kontaktpersonene i bedriften. Dere må selv informere de ansatte om fusjonen og fisjonen.

    Noen av de ansatte kan ha mottatt informasjonen fordi de er forsikringstaker på private- og/eller foreningsavtaler hos oss.

  • Ja, akkurat den samme informasjonen gjelder for deg som bedriftskunde og dine ansatte.

    Inntil videre blir det ingen endringer på bedriftens- eller ansattes forsikringer. Samme pris og samme vilkår. Du når oss gjennom de samme kontaktpunktene du har brukt tidligere.